سالروز اجرای عملیات «عاشورا» – ماه نیوز


شامگاه 16 اکتبر 1984 ، نیروها به سمت هدف خود پیشروی کردند. “درگیری با دشمن با رمز یا اباعبدالله الحسین (ع) حدود 30 دقیقه در وسط محور (فصیل) آغاز شد و پس از چندین ساعت درگیری ، رزمندگان موفق به تصرف ارتفاع فصیل شدند. حدود 9:00 صبح و سپس آنها را تمیز کنید. به گزارش …

سالروز اجرای عملیات «عاشورا» – ماه نیوز https://moonnews.ir/سالروز-اجرای-عملیات-عاشورا-ماه-نیوز/ Sun, 17 Oct 2021 13:01:40 0000 هنری و فرهنگی https://moonnews.ir/سالروز-اجرای-عملیات-عاشورا-ماه-نیوز/ شامگاه 16 اکتبر 1984 ، نیروها به سمت هدف خود پیشروی کردند. “درگیری با دشمن با رمز یا اباعبدالله الحسین (ع) حدود 30 دقیقه در وسط محور (فصیل) آغاز شد و پس از چندین ساعت درگیری ، رزمندگان موفق به تصرف ارتفاع فصیل شدند. حدود 9:00 صبح و سپس آنها را تمیز کنید. به گزارش …

شامگاه 16 اکتبر 1984 ، نیروها به سمت هدف خود پیشروی کردند. “درگیری با دشمن با رمز یا اباعبدالله الحسین (ع) حدود 30 دقیقه در وسط محور (فصیل) آغاز شد و پس از چندین ساعت درگیری ، رزمندگان موفق به تصرف ارتفاع فصیل شدند. حدود 9:00 صبح و سپس آنها را تمیز کنید.

به گزارش ماه نیوز ، در توافقنامه “1975 الجزایر” ، خط الراس “مامک” به عنوان مرز بین ایران و عراق تعیین شده بود. کمیته های مشترک دو کشور سپس درباره تهیه اسناد و مدارک لازم و تعیین مرز بحث کردند. این مذاکرات آهسته تا آستانه انقلاب اسلامی به نتیجه قطعی نرسید. در سپتامبر 1980 ، او به ممک حمله کرد و دو روز پس از حمله او را دستگیر کرد.

چهار ماه بعد ، در 10 ژانویه 1980 ، در عملیات حمله ذوالفقار ، دشمن از ارتفاعات ممک به عقب رانده شد ، اما این منطقه هنوز در شمال و غرب تحت کنترل خود بود. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه عملیات عاشورا شکل گرفت و برای آزادسازی تدریجی میماک از ارتفاعات و دامنه های غربی آن انجام شد.

انهدام بخشی از نیروهای دشمن ، تحمیل دفاع به دشتهای دشمن ، تسهیل حرکت از جنوب به غرب و ارتفاع ، و همچنین پیوستن و متحد شدن در جبهه گروههای میمک ، آزادسازی بخشی از سرزمینهای اشغالی ، تهیه منابع. منطقه ممک با اشغال ارتفاعات مهم ارتفاعات منطقه. مانند “گرگانی” ، “فاسیل” و “افسردگی میمک” اهدافی هستند که منجر به برنامه ریزی عملیات عاشورا (میمک) شد.

کل منطقه کار با شیارها و تپه ها و نوارهای زیادی پوشانده شده بود که از میان آنها پراکندگی شکل پیچیده ای به منطقه می بخشد و نوع خاک این منطقه از خاک رس “راس” و در برخی نقاط با ماسه ساخته شده است که سخت است وسایل نقلیه حمل و نقل بین تنگه بینا و بیجار ، جایی که عملیات در آن مرکز بود ، ارتفاعات نسبتاً بالایی وجود داشت که بلندترین آنها کوه ممک بود. با ارتقاء از ارتفاعات عراق به خاک عراق ، زمین به تدریج پایین تر و تقریباً مسطح شد.

با این حال ، با این شرایط ، فرماندهی و هدایت عملیات بر عهده پایگاه “سلمان” بود و نیروهایی که مطابق وظایف و اهداف عمل می کردند به چهار قسمت تقسیم شدند:

اردوگاه سلمان:

فجر 1:

سپاه: تیپ مستقل بیست و هشتم صفر امام رضا (ع) با چهار گروه تانک تیپ زرهی.

ارتش: تیپ 81 نیروهای مسلح با دو گردان.

فجر 2:

سپاه: تیپ مستقل انصارالحسین. آنها در طول عملیات هوشیار بودند و تا پایان عملیات اقدامی نکردند.

فجر 3:

سپاه: لشکر 5 نصر با چهار گردان و یک تانک تیپ 28 زرهی صفر.

ارتش: گردان 211 لشکر 84 پیاده.

فجر 4:

سپاه ، تیپ مستقل پیامبر اکرم (ص) 29.

ارتش ، گروهان گردان 211 تانک.

توپخانه: سه گردان از ارتش و دو گردان از سپاه.

با توجه به استعداد نیروهای ایرانی ، پس از انجام عملیات شناسایی لازم ، عملیات از سه محور زیر تهیه شد که اولین آن از فاسیل ، 350 و ارتفاعات بنی تلخاب بود که در ماموریت “فجر 1” بود. به علاوه بر این ، محور دوم از ارتفاع فسیل و ارتفاع میمک ، که در ماموریت “فجر 3” معرفی شد ، و محور سوم نیز از سرخوردگی ممک ، که در “فجر 4” بود ، ذکر شد. “ماموریت

بنابراین ، شامگاه 16 اکتبر 1984 ، نیروها به سمت اهداف خود حرکت کردند. درگیری با دشمن با رمز یا اباعبدالله الحسین (ع) حدود 30 دقیقه در وسط محور (فصیل) آغاز شد و پس از چندین ساعت درگیری ، رزمندگان موفق به تصرف ارتفاع فصیل شدند .حدود 9 : 00 صبح. و سپس آنها را تمیز کنید.

در محور جنوبی (افسردگی ممک) ، جایی که درگیری ها در 2:45 بامداد آغاز شد ، اگرچه نیروها توانستند به برخی از اهداف خود برسند ، اما فاقد سنگر دفاعی و فاقد امکانات مسلحانه ، همراه با گشت های مسلح بودند. دشمن مجبور به عقب نشینی شد.

در محور شمالی (گرگ) ، نیروهایی که اغلب وقت خود را صرف پاکسازی میدان مین و هموارسازی راه می کردند ، سرانجام پس از مدتی مبارزه با دشمن توانستند ارتفاع گرگ را به دست آورند.

در همین حال ، دشمن از صبح روز دوم گشت سنگین خود که شامل آتش سنگین توپخانه و حملات هوایی بود ، شروع به تجمع و سازماندهی نیروهای خود کرد و هر بار با مقاومت نیروهای خودی روبرو شد و در حالی که متحمل تلفاتی بود مجبور به عقب نشینی شد. آهسته آهسته

سرانجام پس از چند روز نبرد بین دو طرف ، فضاهای اشغالی ایمن شد و نتایج عملیات عاشورا به شرح زیر بود:

– اشغال مساحتی بیش از 50 کیلومتر مربع از مناطق اشغالی.

– اشغال قسمت مهمی از ارتفاع منطقه (فصیل – گرگانی).

– جاده بدره- مندلی در خطر است.

– انتشار جاده مرزی Insider.

– حدود 1500 نیروی دشمن کشته و زخمی شدند.

190 نفر اسیر شدند.

– انهدام بسیاری از تانک ها و خودروهای نظامی.

– چهار تانک ، هفت خودرو ، شش تفنگ 106 میلی متری ، 29 خمپاره و تعداد زیادی سلاح و مهمات غارت شد.

انتهای پیام


[ بازدید : 65 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 27 مهر 1400 ] [ 5:36 ] [ Drake ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]